Al meer dan 35 jaar hoge kwaliteit voor een redelijke prijs
  Roady Rijopleidingen  Spechtstraat 25  2623 GP  Delft Telefoonnummer. 015-2563890 Email: opleidingen@roady.nl Copyright ROPARI webdesign 2017
Theorie examen op de schop om fraude Van toets naar touch. Het theoretisch rijexamen wordt vanaf 2015 alleen nog digitaal en individueel gemaakt. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gaat de regels veranderen omdat te veel mensen frauderen. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving hierover in het AD. Dit jaar zijn 43 examenkandidaten betrapt terwijl ze de juiste antwoorden kregen ingefluisterd. In totaal werden vijftig fraudeurs gepakt. Vorig jaar werden nog veertien mensen gesnapt met afluisterapparatuur. Fraude bij tolkenexamens. Gevallen zoals nu, met telefoon of zendapparatuur, kwamen voorheen veel minder vaak voor. Wel zijn er altijd Look-a-likes geweest maar dat valt volgens de Perswoordvoerder niet onder georganiseerde fraude. De fraude bij tolkenexamens bestond vooral uit het geven van hints of echt het antwoord voorzeggen. Bij sterke vermoedens van fraude bij een bepaalde tolk, werd het examen opgenomen. Na een analyse  door de rechtbanktolk kon dan worden aangetoond dat er sprake was van voorzeggen. Er werd dan aangifte gedaan en de desbetreffende tolk werd voortaan geweigerd, aldus de persvoorlichter. 100% slagingsgarantie? Rijscholen die een 100% slagingskans bieden of zelfs een slagingsgarantie garanderen, worden sterk in de gaten gehouden. We noemen hier nogmaals de website “altijd geslaagd” die met onjuiste informatie leerlingen voor veel geld een 100% slagingskans bied. Het woord slagingskans is natuurlijk een ruimbegrip. Het is dus alleen maar een kans. Een redactielid van reflector.nl  heeft een examensessie van Dhr. Said van altijd geslaagd bezocht  en uit niets is gebleken dat Said “met zijn nogal onorthodoxe lesmethodes” .de 100% slagingskans of zelfs slagingsgarantie kan waarmaken.  Dit valt onder de noemer misleiding en riekt naar oplichting. Nieuwe examens. Spieken kan niet meer. Door examens achter computers af te nemen kunnen verschillende vragen aan kandidaten worden gesteld, waardoor spieken ook niet meer kan. Nu moet nog iedereen klassikaal dezelfde vragen beantwoorden. De stijging van het aantal betrapte fraudeurs is te danken aan nieuwe opsporingstechnieken van het CBR. Met apparaatjes kan het instituut eenvoudig naar zendverbindingen zoeken die bijvoorbeeld via Smartphones tot stand komen. Het CBR zit volgens de woordvoerder zo kort op fraudeurs om de veiligheid van het wegverkeer te waarborgen. “Ook al zijn het er maar vijftig op een half miljoen, we willen toch dat het zo veilig mogelijk op de weg is. Ook fraudeurs moeten de regels kennen”, aldus de woordvoerder. Bron: Reflextor Helft Nederlanders angstig in de auto Bijna de helft van de mensen met een rijbewijs zit weleens met samengeknepen billen achter het stuur. Vooral vrouwen hebben last van rijangst. Uit onderzoek van Psychologie Magazine onder 1350 website bezoekers blijkt dat 16 procent van de vrouwen het zweet in de handen staat als ze moeten rijden. Mannen hebben hier stukken minder last van. Van hen is slechts 3 procent angstig achter het stuur. Slecht weer Vrouwelijke automobilisten zijn het bangst voor het rijden bij slecht weer (55 procent), het rijden in het buitenland (46 procent), het rijden in het donker (43 procent), inparkeren (43 procent) en een ongeluk veroorzaken (35 procent). Mannen daarentegen, hebben vooral moeite om de controle los te laten. Maar liefst 28 procent van hen is bang om bijrijder te zijn. Routinegebrek Volgens Jan van den Berg, psycholoog bij angstbehandelcentrum Ipzo, komt rijangst vooral door routinegebrek en is het bij de meeste mensen goed te verhelpen. Slechts een kwart van de angstige is zo bang dat het fobieachtige vormen aanneemt. Bron: Telegraaf Populariteit automatische versnellingsbak stijgt fors
Aanvragen Aanvragen
Bijgewerkt op: 26-10-2017
Maar liefst een derde van de nieuwe auto’s is een automaat. Tien jaar geleden was nog geen vijfde van de nieuwe auto’s voorzien van automatische transmissie. Volgens brancheorganisatie Bovag en Rai Vereniging heeft de populariteit te maken met het feit dat de nadelen die vroeger aan automaten kleefden – langzaam optrekken en niet zuinig – zijn verdwenen. Op het gebied van rijbewijzen is deze populariteit nog niet te zien: nog geen 2 procent van de rijbewijzen is alleen geldig in een automaat. Dat meldt AD op basis van cijfers van Rai Vereniging, Bovag en CBR. Automatische versnellingsbakken zijn volgens Bovag tegenwoordig zuiniger dan handgeschakelde. Dat vertaalt zich in een lagere BPM-belasting waardoor een automaat niet zoals vroeger altijd duizenden euro’s duurder is, maar vaak even duur of zelfs goedkoper. Bij moderne automaten is zes versnellingen standaard en bij luxe modellen zelfs acht of negen. Handgeschakeld sterft uit Versnellingsbak sterft uit Bovag en Rai Vereniging verwachten dat de handgeschakelde versnellingsbak in rap tempo uitsterft. Nu de automaat standaard wordt, zullen de meerprijzen die sommige automerken nog hanteren verdwijnen. Voorzitter Steven van Eijck van de Rai verwacht dat er vanaf 2030 alleen nog auto’s met een automaat rondrijden. De populariteit van de automaat is nog niet te zien in de rijschoolbranche. Wie een rijbewijs haalt in een automaat, krijgt een beperking op het rijbewijs en mag niet rijden in een handgeschakelde auto. De beperking heeft tot gevolg dat vorig jaar nog geen 2 procent (3749) van het totaal aantal nieuwe rijbewijsbezitters heeft gekozen voor een rijbewijs dat alleen geldig is in een automaat. Veiliger Uit onderzoek van de Groningse hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard blijkt dat rijden in een automaat veiliger is, hoewel de verschillen niet groot zijn. Hij juicht het toe dat de automaat eindelijk doorbreekt. ,,Het is heel opmerkelijk dat alles in de auto geautomatiseerd moet worden, maar dat we wel massaal vasthielden aan dat pookje om sportief te kunnen rijden. Grote onzin, er is niks sportiefs aan. In de Verenigde Staten en Japan zijn alle auto’s automaten”, vertelt hij tegen AD. Volgens de Bovag zorgt de vergrijzing ook voor extra populariteit. Professor De Waard waarschuwt wel dat ouderen tijdig over moeten stappen. Als een oudere niet meer in een schakelwagen kan rijden, gaat ook de gewenning aan een automaat moeizaam. Dan is het gemak en de veiligheid ver te zoeken, is zijn boodschap. Standaard De automatische versnellingsbak wordt steeds meer de standaard bij autofabrikanten. Sommige luxe automerken leveren zelfs alleen tegen een meerprijs een handgeschakelde versnellingsbak. Porsche bijvoorbeeld rekent voor auto met een ouderwetse pook zo’n 8000 euro extra. Van de dit jaar in Nederland 1250 verkochte Porsches waren er tien handgeschakeld. Bij Mercedes-Benz zijn alle auto’s vanaf de C-klasse hiervan voorzien. Handgeschakeld is bij de grotere types niet eens meer te koop. Bij de kleinere Mercedessen wil driekwart van de kopers een automaat. Bovendien wordt een elektrische auto ook standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak. Daarnaast worden moderne technieken die de rijtaak ondersteunen met name toegepast op automaten. Bron: Rijschool Pro 26-10-2017
Al meer dan 35 jaar hoge kwaliteit voor een redelijke prijs
  Roady Rijopleidingen  Spechtstraat 25  2623 GP  Delft Telefoonnummer. 015-2563890 Email: opleidingen@roady.nl Copyright ROPARI webdesign 2017 
Bijgewerkt op: 20-10-2017
Populariteit automatische versnellingsbak stijgt fors Maar liefst een derde van de nieuwe auto’s is een automaat. Tien jaar geleden was nog geen vijfde van de nieuwe auto’s voorzien van automatische transmissie. Volgens brancheorganisatie Bovag en Rai Vereniging heeft de populariteit te maken met het feit dat de nadelen die vroeger aan automaten kleefden – langzaam optrekken en niet zuinig – zijn verdwenen. Op het gebied van rijbewijzen is deze populariteit nog niet te zien: nog geen 2 procent van de rijbewijzen is alleen geldig in een automaat. Dat meldt AD op basis van cijfers van Rai Vereniging, Bovag en CBR. Automatische versnellingsbakken zijn volgens Bovag tegenwoordig zuiniger dan handgeschakelde. Dat vertaalt zich in een lagere BPM-belasting waardoor een automaat niet zoals vroeger altijd duizenden euro’s duurder is, maar vaak even duur of zelfs goedkoper. Bij moderne automaten is zes versnellingen standaard en bij luxe modellen zelfs acht of negen. Handgeschakeld sterft uit Versnellingsbak sterft uit Bovag en Rai Vereniging verwachten dat de handgeschakelde versnellingsbak in rap tempo uitsterft. Nu de automaat standaard wordt, zullen de meerprijzen die sommige automerken nog hanteren verdwijnen. Voorzitter Steven van Eijck van de Rai verwacht dat er vanaf 2030 alleen nog auto’s met een automaat rondrijden. De populariteit van de automaat is nog niet te zien in de rijschoolbranche. Wie een rijbewijs haalt in een automaat, krijgt een beperking op het rijbewijs en mag niet rijden in een handgeschakelde auto. De beperking heeft tot gevolg dat vorig jaar nog geen 2 procent (3749) van het totaal aantal nieuwe rijbewijsbezitters heeft gekozen voor een rijbewijs dat alleen geldig is in een automaat. Veiliger Uit onderzoek van de Groningse hoogleraar verkeerspsychologie Dick de Waard blijkt dat rijden in een automaat veiliger is, hoewel de verschillen niet groot zijn. Hij juicht het toe dat de automaat eindelijk doorbreekt. ,,Het is heel opmerkelijk dat alles in de auto geautomatiseerd moet worden, maar dat we wel massaal vasthielden aan dat pookje om sportief te kunnen rijden. Grote onzin, er is niks sportiefs aan. In de Verenigde Staten en Japan zijn alle auto’s automaten”, vertelt hij tegen AD. Volgens de Bovag zorgt de vergrijzing ook voor extra populariteit. Professor De Waard waarschuwt wel dat ouderen tijdig over moeten stappen. Als een oudere niet meer in een schakelwagen kan rijden, gaat ook de gewenning aan een automaat moeizaam. Dan is het gemak en de veiligheid ver te zoeken, is zijn boodschap. Standaard De automatische versnellingsbak wordt steeds meer de standaard bij autofabrikanten. Sommige luxe automerken leveren zelfs alleen tegen een meerprijs een handgeschakelde versnellingsbak. Porsche bijvoorbeeld rekent voor auto met een ouderwetse pook zo’n 8000 euro extra. Van de dit jaar in Nederland 1250 verkochte Porsches waren er tien handgeschakeld. Bij Mercedes-Benz zijn alle auto’s vanaf de C-klasse hiervan voorzien. Handgeschakeld is bij de grotere types niet eens meer te koop. Bij de kleinere Mercedessen wil driekwart van de kopers een automaat. Bovendien wordt een elektrische auto ook standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak. Daarnaast worden moderne technieken die de rijtaak ondersteunen met name toegepast op automaten. Bron: Rijschool Pro 26-10-2017